כתבות

חזרה לרשימת הכתבות »

סכרת בכלבים וחתולים

"סטייק" החתול חולה בסכרת כבר שלוש וחצי שנים. ע"י הזרקות של אינסולין ודיאטה מתאימה מצליחים בעליו המסורים להעניק לו חיים מלאים ומאושרים. והוא בתמורה מעניק להם הרבה אהבה. מחלת הסכרת נפוצה יחסית בכלבים וחתולים.

26 בדצמבר 2016

כל מזון שנאכל הופך בסופו של דבר לסוכר (גלוקוז). סוכר הוא מקור האנרגיה לכל איבר בגוף ולכל תא בכל איבר.הסוכר מועבר בזרם הדם לכל מקום בגוף וכל תא שזקוק לאנרגיה יכול לגרוף את מולקולת הסוכר מזרם הדם לתוכו.יכולת התאים לגרוף את הסוכר לתוכם תלויה בהורמון הקרוי אינסולין, הורמון זה מיוצר על ידי הלבלב.
כל בעל חיים אם אדם כלב או חתול שאינו מיצר אינסולין או שתאיו אינם יכולים להגיב (עמידות) לאינסולין, יחלה במחלת הסוכרת (Diabetes mellitus).הסוכרת היא מחלה נפוצה.

מחלקים את מחלת הסוכרת לשני סוגים על פי הפתולוגיה המעורבת המחלה:

  • סכרת מסוג 1(=סוכרת נעורים = סוכרת תלוית אינסולין) היא סוכרת בה יש חוסר מוחלט באינסולין, סוכרת זו תגיב לטיפול באינסולין בצורה טובה. 
  • סכרת מסוג 2 (=סוכרת שאינה תלויה באינסולין) היא סוכרת בה יש אינסולין אך יש פגם ביכולת האינסולין להפעיל את התאים.סוכרת שכזו לא תגיב טוב לטפול באינסולין.

כ-60% מהחתולים הסוכרתיים יאובחנו כחולי סכרת מסוג 1 והיתר מסוג 2.
כל הכלבים הסוכרתיים מאובחנים כחולי סכרת מסוג 1.

בפרט החולה במחלת הסוכרת, לא מפונה הסוכר ממחזור הדם לתוך התאים, הסוכר מצטבר בדם ומגיע לרמה כזו בה כמותו עוברת סף מסוים והוא מתחיל להיות מופרש בשתן.
הסוכר המופרש לשתן גורם לעליה בריכוזיות השתן ונוטה למשוך אחריו נוזלים ממחזור הדם , כך שהתוצאה הסופית היא עליה בכמות השתן אותה מיצר בעל החיים.
אחד הסמנים הראשונים שמדווחים על ידי בעלים קשורה ביצור השתן המוגבר.
חתול שהחל להטיל מימיו מחוץ לארגז, כלב שחוקי שמירת ניקיון הבית "נשברים" אצלו והוא מתחיל להשאיר שלוליות שתן במקומות שונים בבית.
מאחר ויצור השתן מוגבר, מוגבר בעקבותיו גם הצמא ובעל החים מתחיל לשתות כמויות הולכות ועולות.
הסוכר הגבוה בדם אינו יכול להיכנס לתוך התאים, התאים מתחילים "לרעוב" ושולחים מסרים למערכת העצבים המרכזית על מצב של חוסר אנרגיה בגוף.בעל החיים מקבל מסרים שחסרה אנרגיה בגוף והוא מתחיל לאכול בכמויות גדולות יותר.
כמויות האוכל הנוספות המוכנסות לגוף אינן משפרות את מצב "הרעב" של התאים, והמוח שממשיך לקבל מסרים של חוסר אנרגיה מנסה "לאסוף" אמצעי אנרגיה חלופיים, מתחיל פירוק של רקמת שומן ורקמת שריר, הסוכר בזרם הדם ממשיך לעלות אך התאים עדיין לא יכולים להשתמש בו וסמני המחלה מחמירים.

במצב זה מצוי בעל החים בשלב המחלה בה נראים הסימנים הבאים:

  • שתייה מרובה.
  • השתנה מרובה.
  • אכילה מרובה.
  • אבוד משקל.

כאשר כלב או חתול מגיעים למרפאה עם תלונות מסוג זה, החשד לסוכרת גבוה אך עדין צריך לבצע בדיקות דם ושתן על מנת לאבחן את המחלה וזאת מאחר ויש מחלות נוספות היכולות להביא לתוצאות דומות.
אבחון המחלה אינו מסובך אך הטיפול במחלה לא תמיד קל, בעיקר בשלבי הטפול הראשונים בהם המטרה לאזן את בעל החיים.
סוכרת מסוג 2 שאינה תלויה באינסולין תטופל בהפחתת משקל, העלאת הפעלות הגופנית, מעבר לדיאטה מיוחדת רפואית ולפעמים תוספת של כדורים.
סוכרת מסוג 1, התלויה באינסולין בדרך כלל לא יגיבו לטפול שמרני מסוג זה והם יזדקקו להזרקת אינסולין חיצוני בצורה שגרתית בכדי שיוכלו להמשיך ולחיות.

ההזרקות של האינסולין נעשות על ידי הבעלים בבית. אנו במרפאה נלמד אתכם את המשימה ונעזור לכם להתגבר על הפחדים והקשיים המלווים את רוב הבעלים בצעדיהם הראשונים.
חשוב לציין כי רוב הבעלים מדווחים כי לאחר מספר פעמים לא רב, הופך תהליך ההזרקה נוח למדי לגביהם.
בעל החיים , ברוב המקרים, אינו חש אי נוחות מהדקירה הקטנה, ומתרגל מהר מאוד לשגרת חייו החדשה. אל תתייאשו!!! בעל החיים של יכול לחיות חיים טובים וארוכים במידה ויחד תתגברו על מכשול זה.

סוגי האינסולין המצויים בשימוש ברפואה וטרינרית מתחלקים ל 4 סוגים:

  • Regular- אינסולין הפועל מהר מאוד (פוטנטי) ולזמן קצר.
  • Ultralente פועל לזמן הארוך ביותר, והפחות פוטנטי מבין כולם.
  • NPH- מצוי באמצע בין שני הראשונים, כלומר פחות פוטנטי ופועל לזמן ארוך יותר מהregular- ולהפך מהultralente.
  • Lente- זוהי תירכובת של 30% אינסולין regular ו 70 אחוז אינסולין ultralente. פעילותו דומה לאינסולין-NPH.

פרטים שונים באוכלוסיית חולי הסוכרת יגיבו לסוג מסוים של אינסולין בצורה טובה יותר מאשר לסוג אחר.
הטיפול הראשוני מצריך איזון של בעל החיים מבחינת מספר פרמטרים: סוג האינסולין, הכמות שיש להזריק ומספר הפעמים ביום שיש להזריק את המנה.
תהליך האיזון דורש בדרך כלל אשפוז של יום ולפעמים יותר ומספר בדיקות דם על מנת לקבוע את כמות הסוכר (גלוקוז)בדם וליצור "עקומת גלוקוז" פרטנית לכל חולה ולחולה.
לפי עקומה זו ניתן לקבוע את הפרמטרים הדרושים לאיזון בעל החיים.
רוב החתולים והכלבים יצטרכו לקבל זריקת אינסולין פעמיים ביום, פרטים מסוימים יוכלו להסתפק בהזרקה חד יומית.

בכלבים חולי סוכרת (אך לא בחתולים) ישנו מצב הקרוי "קטרקט" המלווה את רוב חולי הסוכרת. זהו תהליך ניווני של העדשות המצויות בעין. תהליך זה בלתי נמנע ורוב הכלבים עלולים להפוך לעיוורים בתוך מספר חודשים מתחילת המחלה, ללא קשר לטיב הטיפול הניתן.

המטרה העומדת לנגד עיננו בעת טפול בבעל חיים סוכרתי היא להגיע למצב בו בעל החיים חי חיים מלאים ומאושרים, מחלת הסוכרת היא מחלה שלא ניתנת לריפוי, כך שהטיפול בה נמשך לאורך כל חיי בעל החיים.

חזרה למעלה

תפריט נגישות